For at sikre at havvindmøller kontinuerligt kører optimalt, er de underlagt et meget veldefineret serviceprogram, hvor forebyggende vedligeholdelse udføres af dygtige teknikere. De fleste af vindmølleparkerne, der ligger langt fra land eller en passende servicehavn betjenes af SOV-fartøjer, som er store, men effektive servicefartøjer. Besætningen på SOV’erne kan typisk udføre fuld service på mere end én mølle pr. dag med en række værktøjer og reservedele, der allerede er ombord på fartøjet. Under denne service gør teknikerne, hvad de kan i perioden, men de er begrænset af fysikken i at bevæge sig frem og tilbage, op og ned, bære værktøj og at hejse reservedele mm.
Der er et stort potentiale for at forbedres servicen ved at skære hjørner med ny teknologi. Dette innovationsprojekt vil fokusere på fuldt autonom vindmølleinspektion og pakkeleveringer med fx værktøj ved hjælp af droner og faste ladestationer på offshore servicefartøjer. Projektet introducerer et uset niveau af autonomi og hastighed, der vil optimere O&M-omkostningerne ved at servicere offshore vindmøller.
Som navnet Flexible Offshore Drone for Wind også indikerer, er planen med dronen, at den er ”fleksibel” og dermed kan anvendes på flere måder. Den skal fungere som en lille offshore helikopter, der udover pakkelevering og inspektion af havvindmøller også vil kunne indgå i redningsoperationer og på sigt få flere andre funktioner.
Da dronerne kan bruges til flere forskellige formål, vil det være muligt at reducere sejlads til havvindmøllerne og dermed reducere både de omkostninger og CO2-udledninger, der er forbundet med vedligeholdelse af vindmølleparkerne
Alle effekter er i 2030 og baseret på 70 installerede ladestationer med droner:
1) Reduceret nedetid på 12.250 timer
2) Reduceret CO2 på 13.000 tons pr. år
3) Energiproduktion øget med 39.200 MWh pr. år
4) Reducerede omkostninger til service med 424 mio. DKK pr. år
5) Øget beskæftigelse på 180 medarbejdere
Siemens Gamesa Renewable Energy
Siemens Gamesa Renewable Energy
”I dag sejler man udstyr hen til den enkelte mølle med et såkaldt service operation vessel. Det, som vi vil i projektet FOD4Wind, er at erstatte den sejlads med droneflyvninger fra større skibe fra Esvagt, så man sparer turene rundt i vindmølleparken. Dronen skal kunne flyve fuldautomatisk fra et af Esvagts skibe og op til havvindmøllens nacelle, hvorpå der er en landingsplads. Her kan dronen så afsætte det værktøj, den flyver med.” – Benjamin Meinertz, partner i Upteko.
”Vi begyndte at se på anvendelsen af droner i 2016, og vores business case er positiv – både når det gælder leverancer og måske også inspektion af havvindmøller. Vi ser et stort potentiale i at have droner på serviceskibene permanent. Vi fokuserer hele tiden på at gøre tingene smartere, og ved at bruge droner til vedligehold af vores vindmøller kan vi både reducere vores omkostninger og vores miljømæssige aftryk.” – Lars Holm Nielsen, Head of R&D service operations ved Siemens Gamesa.
”Som den førende udbyder af SOV-skibe i Europa er vi meget fokuserede på at tilbyde nye services til vores kunder. Her har dronerne en vital rolle og vil fremover effektivisere serviceringen af vindmøller. Vores fokus er altid safety first og derfor lægger vi stor vægt på forholdene omkring de løsninger, som projektet leverer. Det skal være sikkert at operere dronen offshore.” – Nils Overgaard, Head of Special Projects, ESVAGT.
FASE 1: Konceptualisering
FASE 2: Udvikling og test
FASE 3: Demonstration og validering
FASE 4: Kommercialisering
Start: Januar 2022
Slut: December 2024
Totalbudget: 17,51 mio. kr.
EUDP-støttemidler: 9,96 mio.kr.
Anne Bjerre Hammer
Project Manager
Tlf: +45 3152 4810
E-mail