Udfordring
I dag understøtter langdistancesøtransport 80-90 procent af al global handel, og IMO – Den Internationale Søfartsorganisation har sat et mål om, at den maritime sektor skal reducere branchens drivhusgasudledninger til omkring netto-nul inden 2050.
En del af søfartens udfordring handler om de fossile brændsler, de store skibe sejler på, og der vil derfor være et betydeligt, klimavenligt potentiale i at omstille oceangående transport til grønne brændstoffer fremover. Det femårige GAMMA-projekt arbejder på teknologiske løsninger, der kan være en del af omstillingen.
Løsning
Partnerne i innovationsprojektet GAMMA ombygger et fragtskib – en bulkcarrier – med innovative teknologier, der skal reducere klimaaftrykket fra skibet i projektet. Demonstrationen vil bevise, at det er muligt at erstatte hjælpegeneratorer med et nyt brændstofsystem, der kører på e-brændstoffer.
Planen i projektet er at installere et nyt brændstofsystem på skibet. Ammoniak og grøn metanol vil blive bunkret på skibet og derefter omdannet til brint med kraknings- og reformeringsteknologier. Brinten vil blive renset og derefter omdannet til elektricitet med en brændselscelle, som vil levere strøm til fartøjet og dermed erstatte brugen af hjælpegeneratorer, der kører på fossilt brændstof.
Partnere arbejder også med det forhold, at en del af energien, der er nødvendig for at omdanne til brint, vil blive leveret af vedvarende energi – i dette tilfælde solpaneler, som vil blive installeret på lugedækslerne på fragtskibet.
Efter proof of concept i GAMMA vil det næste skridt være at forberede hovedmotorerne på et skib til en fuld energitransition.
Alt i alt forventer partnerskabet, at skibet i GAMMA kan blive en grøn gamechanger for den maritime sektor.
Partnere:
Læs mere om projektet på www.green-gamma.eu
Start: Januar 2024
Slut: December 2029
Støttebeløb: 13 mio. euro
Totalbudget: 17 mio. euro
Kirstine Dahlgaard de Linde
Project Manager
Tlf: +45 3151 8750
E-mail