Et skandinavisk samarbejde under teknisk ledelse af ProCon Wind Energy (ProCon), med IWS Fleet og IWS Services, har nu udviklet et effektivt drifts- og vedligeholdelseskoncept (O&M), som giver kunden ét samlet kontaktpunkt, i stedet for flere. Konceptet er udviklet til opførelse og vedligehold til offshore-fundamenter og transformerstationer og vil blive præsenteret på Integrated Wind Solutions’ stand (E-D50) på WindEurope i København fra 25. til 27. april 2023.
Ved at integrere IWS Fleets nye serviceskibe, IWS Services’ ”supply chain-management” og ProCons egen vedligeholdelsesekspertise i én omfattende servicepakke, tilbyder det nye koncept, som netop nu demonstreres for havvindmølleparksoperatører, betydelige potentielle omkostningsbesparelser samt et reduceret CO2-fodaftryk.
Med en samling af vedligeholdelsestjenesterne i én enkelt pakke, der reducerer antallet af underleverandører og kontaktpunkter, omfatter O&M-konceptet også hybridskibe, som er skabt til formålet og tilmed udstyret med et nyt landgangssystem for sikker og nem adgang til offshore-fundamentet. Konceptet giver også en større kapacitet, inden for personaleområdet: et veludstyret hold af specialiserede teknikere med mekaniske, elektroniske og elektriske vedligeholdelseskompetencer. Konceptet drager fordel af ProCons omfattende projektledelsesekspertise fra mere end 50 offshore-projekter samt IWS Services’ knowhow inden for forsyningskæder og projektoptimering.
“Det nye koncept, som tre førende offshore-specialister har udviklet sammen, i løbet af de sidste 18 måneder, vil være de første i branchen til at tilbyde alle de nødvendige kompetencer fra en enkelt udbyder: fra de specielt konstruerede skibe, det kompetente hold af kvalificerede teknikere til den effektive projektledelse,” siger Thomas Padfield, Head of Strategic Business Development hos ProCon.
Denne løsning giver internationale vindmølleparkoperatører adgang til et vedligeholdelseskoncept, der ikke blot er effektivt, men også tilbyder præcis planlægning. “Vi er allerede i gang med forhandlinger med kunder, og den aktuelle feedback vi får er, at dette ”one-stop”-koncept kommer på det helt rigtige tidspunkt, idet kapaciteten inden for vedligeholdelse af substationerne ofte er en mangelvare,” tilføjer Padfield.
De involverede selskaber i det skandinaviske samarbejde tilfører hver deres drifts- og vedligeholdelsesekspertise, og er majoritetsejet af det norske selskab Integrated Wind Solutions (IWS), som er noteret på Oslo-børsen. IWS blev grundlagt i 2020 af Awilco-gruppen, en norsk shipping- og offshore specialist, med det formål at supportere havvindmølleparker med dedikeret arbejdskraft, pålidelige serviceaftaler og logistik samt finansielle garantier.
“Dette drifts- og vedligeholdelseskoncept er udviklet ved hjælp af den kombinerede ekspertise fra danske ProCon og norske virksomheder IWS Fleet og IWS Services og er del af vores strategi om at tilbyde effektive tjenester til havvindindustrien. Selskaberne i alliancen leverer allerede design, ingeniørarbejde, montage, installation, idriftsættelse, vedligeholdelse og skibsservice til offshore-projekter, herunder Dogger Bank-havvindmølleparken. Den nye O&M ”one-stop-shop” vil samle alle disse kompetencer i én pakke,” siger Christopher Andersen Heidenreich, COO for Integrated Wind Solutions.
Med voksende størrelse og kompleksitet har hver enkelte havvindmølleparks fundament og transformerstation et unikt design, der kræver en individuel vedligeholdelsesstrategi. O&M-konceptet, ledet af ProCon, anvender standardiseringsstrategi, som betyder at de udvikler inspektions- og vedligeholdelsesmetoder, der kan bruges både over og under vandoverfladen, hvor de forskellige systemer og komponenter følger en logisk sekvens og en effektiv tidsplan, der kan tilpasses alle typer vindmøller.
Vedligeholdelse af alle vindmølleparker kræver systemintegrationskompetencer samt inspektion af en lang række systemer, fra højspændingsanlæg og korrosionsbeskyttelse og fra SCADA-systemer til computerstyret kontrol og overvågning. “Denne vedligeholdelse kræver specifikke færdigheder og at vi de nødvendige værktøjer: Med optimal planlægning minimerer vi nedetid,” forklarer Padfield.
Med traditionelle O&M-koncepter er i gennemsnit 10 underleverandører involveret i hvert trin – en kompleksitet, der reduceres i det nye ”one-stop”-koncept. ”Betydelige omkostningsbesparelser er muliggjort af vores effektive håndtering af de mange leverandører, der er nødvendige inden for de forskellige tekniske segmenter. Der skal bare være én grænseflade, der overvåger alt og styrer, ikke bare de økonomiske, men også sundhedsmæssige og sikkerhedsmæssige risici” afslutter Padfield.
Hybridskibene til O&M-konceptet er velegnede til minimal CO2-udledningsdrift og har adskillige innovative funktioner, herunder den største batteripakke med en kapacitet på 2.200 kWh og solcelleopladning. Skroget og fremdriftsdesignet øger skibets funktionsdygtighed og reducerer CO2-udledningen yderligere, samtidig med at de bruger anslået 20 procent mindre energi end sammenlignelige serviceskibe. Med deres “DNV SILENT”-certificering, dokumenteres det at skibene påvirker havlivet minimalt. Skibene, som har en bevægelsesstyret kran til stabil overførsel af udstyr fra skib til platform, kan rumme et hold på 120 teknikere med alle nødvendige opholdsfaciliteter.
Mens den første kontrakt forventes at blive underskrevet senere i år, har havvindmølleparkoperatører i Europa og Asien kunne se O&M-konceptet udvikle i Skandinavien. Dette koncept omfatter også ProCons fokus på at operere lokalt, som indeholder regionale ”pop-up-sites” og oplæring af vedligeholdelsespersonalet på stedet. Denne lokale ydelse efterspørges i stigende grad af kunder verden over.
Den tekniske leder for O&M-kontrakterne, ProCon, har arbejdet på en tredjedel af verdens offshore-fundamenter. Fra de fundamenter, der er forankret i havbunden, ”Jackets” og ”Transition Pieces”, til ‘flydende’ fundamenter, og har leveret sin brede vifte af design- og ingeniørekspertise, der omfatter design af elektriske systemer og tekniske grænseflader samt montage, installation, idriftsættelse og vedligeholdelse.
About ProCon
Headquartered in Aalborg, Denmark and with seven regional hubs on three continents, ProCon Group provides electrical, technical and interface solutions to the global wind industry. ProCon’s business units Engineering, Construction and Service has been delivering specialist solutions for the design, engineering, pre-assembly, installation (Low Voltage/Medium Voltage /High Voltage), commissioning, service, maintenance and retro-fit to more than 2,000 transition pieces, jackets, substations and wind turbine generators.
Integrated Wind Solutions ASA (Euronext Growth, Oslo: IWS) holds 75% ownership of ProCon A/S.
About IWS Fleet
IWS Fleet AS headquartered in Oslo, Norway, offers a fleet of purpose-built ‘Walk-to-Work’ vessels, providing services to offshore wind farms across their life cycle, from installation, commissioning, operations and maintenance to decommissioning. Under construction at China Merchants Industry, Hong Kong, four Commissioning, Service and Operations vessels (CSOV) are scheduled for operation: two in 2023 and two in 2025. Four further sister vessels are planned in option agreements secured by the company.
Integrated Wind Solutions AS holds 100% ownership of IWS Fleet AS.
www.integratedwind.com/iwsfleet/
About IWS Services
IWS Services specializes in providing comprehensive maintenance solutions for offshore wind facilities. The company has developed expertise in maintaining and repairing the complex and sophisticated equipment necessary for generating and distributing wind energy at sea. By offering a single point of contact for all maintenance and repair needs, we streamline the process and reduce costs for our clients. Services include Balance of Plant (BoP), Offshore substation Services, Above Water Line Services, and Below Water Line Services. Subsidiaries include ProCon and independent strategic advisory Green Ducklings.
Integrated Wind Solutions AS holds 97% ownership of Green Ducklings A/S.