HeatSync

Udfordring

Forsyningsselskaber har øget investeringerne i nye metoder til levering af tjenester og har digitaliseret deres drift til at fokusere på brugen af ​​data. Fjernvarmenet er et godt eksempel på, hvor dataintegration og analyse kan skabe værdi. Derfor er det overraskende, at digitaliseringen i varme- og kølenet, i forhold til elsektoren, ikke har taget fart i samme omfang. For at sikre, at fjernvarmeselskaber kan optimere produktion og levering, er en fælles datamodel til deling af data afgørende.

Løsning

Projektet vil standardisere deling af fjernvarmedata efter en fælles datamodel for at lette effektiv dataudveksling og samarbejde på tværs af sektorer. En fælles datamodel for fjernvarmedata optimerer datadelingsprocessen og øger brugervenligheden for både dataudbydere- og brugere. Dette skyldes, at organisationer og virksomheder kan følge en standardiseret datamodel i stedet for at oprette individuelle datastrukturer for hver enkelt Use-Case. Dette fremmer en mere effektiv håndtering af data, muliggør dybdegående analyser af fjernvarmesystemet og letter implementeringen af digitale tjenester, som både kommer fjernvarmekunder til gode og understøtter den grønne omstilling.

Projektets hovedleverance

De overordnede mål i projektet er at demonstrere følgende:

  • Implementering og demonstration af en fælles datamodel på tværs af forskellige typer af fjernvarmeselskaber.
  • Implementering og demonstration af en databroker (telefonbog) til nem data adgang for service providers.
  • 3 separate use-cases, der demonstrerer kommercielle anvendelser af den udviklede teknologi.
  • Vise et besparelsespotentiale på både effektiviseringsgevinster i DKK og i sparet CO2 ved lettere adgang til data.
Effekt

Projektet adresserer manglen på ensartethed i nuværende datahåndteringspraksisser blandt danske fjernvarmeselskaber, hvilket komplicerer adgang til og anvendelse af data – med et uforløst potentiale på over 1 mia. DKK årligt. Projektet vil modne datamodellen og databrokeren og vil efter projektperioden være kommercielt klar.

Problemejere
Problemløsere

Projekt tidslinje

FASE 1: Konceptualisering
FASE 2: Udvikling og test
FASE 3: Demonstration og validering
FASE 4: Kommercialisering

Finansieret af

Fakta

Projektstart: 1. august 2024

Projektslut: 31. juli 2026

 

Kontaktperson

Thomas Vohs-Ahlers

Thomas Vohs-Ahlers
Head of Members & Sales
Tlf: +45 5389 2050
E-mail