SafeSBU

Udfordring:

Havne vil spille en stor rolle i den fremvoksende Power-to-X (P2X) industri i Danmark som opbevarings- og transitsteder for e-brændstoffer (grøn brint, ammoniak, methanol). De vil dermed blive et grænseflade mellem land og hav, mellem forskellige brændstoffer og mellem industri og lokale beboere, hvilket repræsenterer hele værdikæden. Denne nye situation skaber nye risikoscenarier i forhold til generel sundhed, sikkerhed og miljø, samt et behov for nye kompetencer. Sikring af sikkerhed i havneoperationer i P2X-sammenhæng er afgørende, og undladelse af dette kan føre til negativ offentlig opfattelse og hindre indførelsen af grønne teknologier.

Løsning:

SafeSBU-projektet sigter mod at støtte hurtig og sikker implementering af P2X i havne ved at levere værktøjer, der fremmer bedste praksis for sikker opbevaring, bunkring og anvendelse af P2X-brændstoffer i havne fra indgangsporten til skibet.

Projektets hovedleverance:
  • Offentliggørelse af en omfattende guideline for opbevaring, bunkring og anvendelse af e-brændstoffer i havne, inklusive sikkerhedsdesignprocesser og godkendelsesprocesser for at støtte hurtig og sikker implementering.
  • Forslag til et træningskursus for eksempelvis havnearbejdere og arbejdere involveret i bunkring (opbevaringsstationer, bunkerstationer og ombord på skibe) for at sikre, at de har de nødvendige færdigheder til at håndtere e-brændstoffer sikkert.
  • Forståelse af sikkerhedens rolle i den offentlige opfattelse af e-brændstoffer og facilitering af en proces for åben dialog mellem offentligheden og industristakeholdere for at adressere potentielle sikkerhedsbekymringer og fremme positiv offentlig opfattelse af e-brændstoffer.
Forventet resultat:

Projektets succesmål inkluderer en reduktion af potentielle uønskede hændelser i forhold til sundhed, sikkerhed og miljø, øget offentlig accept samt en kortere tid til markedet for nye grønne brændstoffer:

  • Investering i standardiserede tilgange til sikkerhedsdesign og godkendelsesprocesser, sikring af en kvalificeret arbejdsstyrke og fremme af en positiv offentlig opfattelse understøtter hurtig og sikker udrulning af P2X-teknologier.
  • Investering i grønne brændstoffer og sektorkobling kan hjælpe rederier og havne med at nå deres bæredygtighedsmål og reducere deres CO2-aftryk, hvilket kan forbedre deres omdømme og konkurrenceevne i et marked, hvor klima og bæredygtighed bliver stadig vigtigere.
  • Ved at etablere en pålidelig forsyningskæde fra havn til skib og overførsel af grønne brændstoffer kan rederier og havne forbedre deres operationelle pålidelighed og sikkerhed, hvilket kan reducere risikoen for afbrydelser af brændstofforsyninger eller sikkerhedsproblemer.
  • Investering i grønne brændstoffer og sektorkobling kan også hjælpe rederier og havne med at overholde stadigt strengere miljøreguleringer og opnå indflydelse på fremtidige reguleringer og/eller standarder.
  • Ved at reducere emissioner og forbedre luftkvaliteten kan investering i grønne brændstoffer og sektorkobling mellem havne og skibe have en positiv indvirkning på sundheden og trivsel i lokale samfund, hvilket kan forbedre omdømmet og den sociale licens til at operere for projektpartnerne.
Partnere:
  • DBI Brand og sikring
  • FORCE
  • Complete Solutions
  • Port og Roenne
  • Aalborg University

Projekt tidslinje

Finansieret af

Fakta

Start: Januar 2024

Slut: August 2026

 

Total budget: 8,3 DKK

Innovationsfonden: 4,9 M DKK.

Kontaktperson

Demet Kizil

Demet Kizil
Project Manager
Tlf: +45 2253 9474
E-mail